|
20-09-19
P-G
och Anders svenska mästare 2020 |
P-G och Anders
tvingades bryta den första deltävlingen
i årets rally-SM och trodde deras
chanser var borta, men GN Motorpsort köpte
in en ny bil till deras förfogande
och de kunde kamma segern i de tre övriga
tävlingarna., vilket gav dem SM-guldet.
Så fantastiskt kul.
Speciellt med den här början
på året, säger P-G.
Förutsättningarna inför
helgen var att vara först i mål
före Mattias Adielsson och hans co-driver
Andreas Johanson.
Strategin
var att få en lucka ner till Mattias
på de två snabba sträckorna,
för att sedan ha lite marginal på
de lite långsammare och trixia sträckorna.
Strategin höll. De vann de två
första sträckorna och ledde
med 14,4 till lunchuppehållet. Efter
lunch lyckades Mattias Adielsson bara
plocka in 0,7 sekunder.
Efter segern i East Sweden rally har teamet
även fått support från
M-Sport.
M-Sport
supportar oss för bästa motorprestanda.
Så de satt på VM i Turkiet
och ger oss support under hela rallyt.
P-G vill även passa på att
tacka alla som funnits för att hjälpa
honom till det här SM-guldet.
Det
var lite nervöst idag, men det höll
hela vägen. Så otroligt tacksam
för alla som hjälpt mig: GN
Motorsport, bröderna Grahn, Erik
Sundell, Pirellis som levererat kanondäck,
familj, sponsorer och vänner. Stort
tack alla, säger P-G.
|
Rally
Bilmetro |
1. |
P-G
Andersson |
29.57,0 |
|
2. |
Mattias
Adielsson |
30.10,7 |
+13,7
|
3. |
Thomas
Thunström |
30.34,0 |
+37,0
|
4. |
Per Göthberg |
30.50,0 |
+53,0
|
5. |
Daniel
Brorson |
30.55,5 |
+58,5
|
4. |
Anders Karlsson
|
31.18,9 |
+2:49,2
|
7. |
Stig
Andervang |
31.32,6 |
+2:49,2
|
8. |
Lars Stugemo |
33.45,3 |
+3:48,3
|
9. |
Peter
Appelskog |
32.46,2 |
+2:49,2
|
|
|
|
|
|
Rallyts
tidigare rapporter neröver
|
#
# #
|
Rapportering
SM-finalen Rally Bilmetro
SS4: P-G och Anders svenska mästare
2020!
P-G och Anders höll
upp tempot på den två första
sträckorna idag för att få
sig en liten lucka till de två lite
långsammare som avslutade dagen.
Strategin höll hela vägen och
de kammer hem 2020-års SM-guld i
den trimmade fyrhjulsdrivna klassen tillsammans
med GN Motorsport i teamets nyinförskaffade
Ford Fiesta R5.
Skönt. Så dåligt
körde jag inte, så han tar
inte 14 sekunder här. Fantastiskt
kul. Ingen exemplarisk start på
säsongen, men otroligt tacksam för
GN Motorsport som skaffade en ny bil och
gav oss den här chansen. Synd att
det blev som det blev för Mattias
i Hässleholm, men det var det som
lät oss komma in i matchen, säger
P-G.
Rallyts kortaste sträcka avslutade
Rally-SM och var även powerstage.
Den vann Mattias Adielsson med 0,3 sekunder.
På SS4
1. Thunström, 5.29,2
2. Adielsson, +0,7
3. P-G, +1,0
4. Ghötberg, +3,5
5. Karlsson, +5,4
|
SS4:
Sixbo (9,22 km) |
1. |
P-G
Andersson |
29.57,0 |
|
2. |
Mattias
Adielsson |
30.10,7 |
+13,7
|
3. |
Thomas
Thunström |
30.34,0 |
+37,0
|
4. |
Per Göthberg |
30.50,0 |
+53,0
|
5. |
Daniel
Brorson |
30.55,5 |
+58,5
|
4. |
Anders Karlsson
|
31.18,9 |
+2:49,2
|
7. |
Stig
Andervang |
31.32,6 |
+2:49,2
|
8. |
Lars Stugemo |
33.45,3 |
+3:48,3
|
9. |
Peter
Appelskog |
32.46,2 |
+2:49,2
|
|
|
|
|
|
#
# #
|
SS3: Adielsson knappade in - 0,4 sekunder
före
Det här ävar
en fin rallyväg
med många betongblock, vilka P-G
och Anders lyckades undvika. Men
de fick stryck med 0,4 sekunder där
Adielsson tog med sig målskyltarna.
Det blev lite kantigt när
man åker här med betongklumpar,
så det blir lite sågande,
säger P-G.
Vi kan inte göra mer, säger
Mattias.
P-G och Anders leder rallyt med 14,0 sekunder
inför sista sträckan den här
SM-säsongen.
På SS3
1. Adielsson, 5.32,2
2. P-G, +0,4
3. Thunström, +3,8
4. Göthberg, +7,2
5. Brorson, +12,9
|
SS3:
Jordåsen (12,15 km) |
1. |
P-G Andersson
|
24.26,8 |
|
2. |
Mattias
Adielsson |
24.40,8 |
+14,0
|
3. |
Thomas Thunström
|
25.04,8 |
+38,0
|
4. |
Per Göthberg |
25.17,3 |
+50,5
|
5. |
Daniel Brorson
|
25.19,8 |
+53,0
|
5. |
Anders
Karlsson |
25.44,3 |
+1:17,5
|
7. |
Stig Andervang
|
25.51,6 |
+1:24,8
|
8. |
Anton Eriksson
|
25.57,2 |
+1:30,4
|
9. |
Lars Stugemo |
26.30,8 |
+2:04,0
|
10. |
Peter
Appelskog |
26.51,1 |
+2:24,3
|
|
|
|
|
|
#
# #
|
SS2: Ny sträckseger
Megasnabb, kallade P-G den här drygt
två mil långa sträckan
Här är det ju sjukt snabbt.
Har behöver man egentligen inte bromsa,
men vad fan man är ju mänsklig.
Strateign är att vi ska jaga på
en lucka på den här två
första sträckorna, säger
P-G.
Nu är det service och SS3 startar
12:59.
På SS2
1. P-G, 9.05,6
2. Adielsson, +10,6
3. Thunström, +13,9
4. Göthberg, +19,2
5. Brorsson, +22,5
|
SS2:
Östansjö (20,44 km) |
1. |
P-G Andersson
|
18.54,6
|
|
2. |
Mattias
Adielsson |
18.54,6
|
+14,4
|
3. |
Thomas Thunström
|
19.29,2
|
+16,9
|
4. |
Per Göthberg |
19.38,3
|
+43,7
|
5. |
Daniel Brorson
|
19.40,8
|
+46,2
|
5. |
Anders
Karlsson |
19.59,0
|
+1:04,4
|
7. |
Stig Andervang
|
20.06,9
|
+1:23,3
|
8. |
Anton Eriksson
|
20.09,5
|
+1:14,9
|
9. |
Lars Stugemo |
20.30,0
|
+1_35,4
|
10. |
Peter
Appelskog |
20.53,0
|
+1:58,4
|
|
|
|
|
|
#
# #
|
SS1: Fördel P-G och Anders -
vann första sträckan
SM-finalen är i full gång och
P-G och Anders går ut först
på den drygt två mil långa
sträckan, som var full med rullgrus.
P-G och Anders vann första sträckan.
Det är lika, lika åt
rätt håll. Det är skönta
att det är igång nu. Jäkligt
svårt att veta var man ska köra
fort och var man kan ta i i lösgruset,
säger P-G.
|
SS1:
Nystilla (20,46 km) |
1. |
P-G Andersson
|
9.49,0 |
|
2. |
Mattias
Adielsson |
9.52,8 |
+3,8
|
3. |
Thomas Thunström
|
10.09,7 |
+16,9
|
4. |
Daniel
Brorson |
10.12,7 |
+23,7
|
5. |
Per Göthberg |
10.13,5 |
+24,5
|
6. |
Anders
Karlsson |
10.18,7 |
+29,7
|
7. |
Anton Eriksson
|
10.25,1 |
+36,1
|
8 |
Stig
Andervang |
10.34,1 |
+45,1
|
9. |
Lars Stugemo |
10.34,8 |
+45,8
|
10. |
Peter
Appelskog |
10.51,5 |
+1:02,5
|
|
|
|
|
|
#
# #
|
Beskrivkning
av sträckorna
Bilarna har lämnat servicen och är
på väg ut mot den första
sträckan som är drygt 2 mil lång
(20,46 km).
Fyra sträckor kommer att köras
idag och P-G har sammanfattat den efter
rekogonseringen igår.
P-Gs träcksammanfattning
SS1 - Snabb
SS2 - Megasnabb
SS3 - Fin rallyväg, men med
många betongblock, vilket gör
den orytmisk.
SS4 - Samma som ovan, men mer tesknisk
och med betongblock
SS4 körs som powerstage.
|
|
|
|