Rubrikerna 2024:
28/5
11/5
6/5
24/4
24/1
19/1
8/1
2022
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
 
   
 
 
24-06-01 Utan poäng men blickar frammåt

Rally Uppland blev en tung helg för P-G, Anders och Drive VXO. Redan på första sträckan i tredje sväng snurrade de, och när de skulle åt rätt håll på vägen slog de i något i dikeskanten. 700 meter från mål fick de parkera.
Bilen och jag kom inte riktigt överens i början och den gick inte som jag ville. Bakändan drev ut och gjorde att jag snurrade flera gånger. Men efter serviceen på femte sträckan fick vi till bilen så att den svarade som jag vill. Men tyvärr hade vi då problem med växelstaget och tvingades bryta.

Efter sjätte sträckan där de satte fjärde snabbaste tid, tvingades de bryta för den här gången.
Det blev inte som vi hade tänkt helt enkelt, men jag känner mig positiv. Bilen var mycket bättre efter justeringarna och jag ser fram emot nästa tävling då vi får ta igen lite av det vi missade, säger Patrik.

P-G och Anders tappade SM-ledningen men ligger trots att de nollade och har en tävling mindre körd på andra plats i mästerskapet i den nationella tvåhjulsdrivna klassen.

Nästa SM-deltävling körs 23-24 augusti i Linköping.

» Se SM-tabellen

Rallyts tidigare rapporter neröver
# # #

Rapportering i Rally Uppland
SS6: Andra tid men bryter efter tung helg

P-G och Anders har hittills fjärde snabbaste tid, men tvingas tyvärr kasta in handduken.
– Vi har gjort lite ändringar så nu tycker jag att det var betydligt bättre. Tappar lite fäste bak, men av med det nervösa fram. Men nu gick växelstaget av igen så vi far tillbaka till service, säger P-G

De åker nu tillbaka till service efter en riktigt tung helg.

På SS6
1. Liljegren,
2. Bergsander, +2,0
3. Nordström, +4,1
4. P-G, +5.8
5. Hallberg, +6,5
5. Haglund, +6,5

SS6: Frebro (11,54 km)
1. Tim Liljegren 34:07,2  
2. Patrik Hallberg 34:23,6 +16,4
3. Patrik Dybeck 34:24,7 +17,5
4. Victor Bergsander 34:33,6 +26,4
5. Isac Nordström 34:36,4 +29,2
6. Millie Johansson 34:37,2 +30,0
7. Wille Gad 34:38,5 +31,3
8. Linus Månsson 34:39,3 +32,1
9. Sebastian Johansson 34:39,9 +32,7
10. Melvin Bengtsson 34:41,8 +34,6
34. P-G Andersson 44:42,0 10:34,8
   
Rallyts tidigare rapporter neröver
# # #

SS5: Växelprobmem också
Problemen fortsätter tyvärr, men nu är det dags för service iallfall.
– Dåligt med växelspak. Ingen bra helg, vår ta det nästa helg.

Efter serviceuppehållet är det regrouping och SS6 har ny starttid till 14:01
– Det är ett stag som gått av, men vi får i växlarna på transporten till service nu iallafall, säger P-G.


På SS5
1. Liljegren, 4:37,3
2. Hallberg, +2,1
3. Andersson, +2,5
4. Haglund, +2,8
5. Dybeck, +2,9
-
12. P-G, +3,6

SS5: Rallbo (9,08 km)
1. Tim Liljegren 27:49,5  
2. Patrik Hallberg 27:59,4 +9,9
3. Patrik Dybeck 28:00,4 +10,9
5. Wille Gad 28:09,0 +19,5
5. Millie Johansson 28:12,7 +23,2
6. Sebastian Johansson 28:13,3 +23,8
7. Isac Nordström 28:14,6 +25,1
8. Linus Månsson 28:14,9 +25,4
9. Victor Bergsander 28:13,9 +24,4
10. Melvin Bengtsson 28:16,1 +26,6
34. P-G Andersson 38:18,5 +10:29,0
   
# # #

SS4: Fortsatta problem
P-G och Anders fortsätter med problem med vinglig bil men är i mål på rallyts längsta sträcka.
– Bilen är väldigt nervös i framändan och kör inte som jag vill. Här körde jag bara igenom och då fungerade det lite bättre.

En sträcka återstår innan service.

Pga avbrotter är det lite uppehåll mellan bilarna. Efter femte sträckan blir det regrouping och SS6 startar ca 14.00.

På SS4
1. Hallberg, 8:15,5
2. Liljegren, +0,9
3. Millie Johansson, +2,4
4. Dybeck, +3,2
5. Nordström, +4,8
-
8. P-G, +6,5

SS4: Esarby (14,66 km)
1. Tim Liljegren 23:12,2  
2. Patrik Hallberg 23:20,0 +7,8
3. Patrik Dybeck 23:20,2 +8,0
4. Millie Johansson 23:23,8 +11,6
5. Wille Gad 23:25,2 +13,0
6. Sebastian Johansson 23:31,3 +19,1
7. Isac Nordström 23:31,8 +19,6
8. Linus Månsson 23:31,8 +19,6
9. Victor Bergsander 23:32,3 +20,1
10. Melvin Bengtsson 23:35,0 +22,8
35. P-G Andersson 33:35,5 +10:23,3
   
# # #

SS3: Problem med bilen
P-G och Anders startar om idag med ett tidstilläg på 9:56,9 minuter och startade på 33:e plats. Dessvärre har de problem med bilen.
– Bilen är okörbar och vinglar och far. Vi kör bara igenom nu så får vi se om de kan åtgärda det på service, säger P-G.

Sträckan har varit försenad pga olycka, men rallyt är igång igen och tidsschemat körs som planerat.

På SS3
1. Liljegren,
2. Patrik Hallberg, +0,9
3. Dybeck, +2,9
4. S Johansson, +2,9
5. Månsson, +4,4
-
30. P-G,+20,8

SS3: Sätra (8,27 km)
1. Tim Liljegren 14:55,8  
2. Wille Gad 15:01,4 +5,6
3. Patrik Dybeck 15:01,5 +5,7
4. Patrik Hallberg 15:04,5 +8,7
5. Millie Johansson 15:05,9 +10,1
6. Victor Bergsander 15:06,6 +10,8
7. Isac Nordström 15:11,5 +15,7
8. Linus Månsson 15:09,7 +13,9
9. Sebastian Johansson 15:10,0 +14,2
10. Melvin Bengtsson 15:13,3 +17,5
35. P-G Andersson 25:13,5 +10:17,7
   
# # #

Omstart imorgon!
Drive VXO har fått fatt i alla delar vilket betyder att P-G och Anders kommer till start i morgon!

De startar om med tidstillägg.

SS2: Fagerdal (7,62 km)
1. Tim Liljegren 10:09,1  
1. Wille Gad 10:09,1 +0,0
3. Patrik Dybeck 10:12,5 +3,4
4. Victor Bergsander 10:14,0 +4,9
5. Millie Johansson 10:14,1 +5,0
6. Isac Nordström 10:16,3 +7,2
7. Patrik Hallberg 10:16,9 +7,8
8. Linus Månsson 10:18,6 +9,5
9. Kristian Johansson 10:19,2 +10,1
10. Sixten Westman 10:19,4 +10,3
33. P-G Andersson Omstart med tillägg  
   
Rallyts tidigare rapporter neröver
# # #

Styrväxeln trasig
Styrväxeln är tyvärr trasig och teamet jobbar nu för fullt för att hitta en ny inför morgondagen.

Återkommer med info om eventuell omstart.

# # #

SS1: Kvar på sträckan – Letar styrväxel
P-G och Anders är tyvärr kvar inne på sträckan.
Vi snurrade i tredje sväng, jag gick väl in lite för hårt. När jag skulle vända runt, hamnade vi lite i diket och slåg i något, men kunde fortsätta, säger P-G.

700 meter från målet fick de dock stanna.
Tempen gick upp så vi fick parkera. Det verkar vara en kylarslang som lossnat. Vi får se om vi kommer att kunna fortsätta, avslutar han.

Vi återkommer med mer info när bilen är inne på service igen, men för idag har de dessvärre alltså brutit.