|
20-02-29
Bryter Rally Vännäs efter problem
från start |
Rapportering
från Rally Vännäs
SS4: Bryter efter målgång
P-G och Anders blev fyra på
sträckan.
Jag
klarar aldrig att hålla tempot.
Jag kör allt jag kan på de
raka partierna. Men så fort jag
lägger tryck på bakdäcken
så blir jag tvåhjulsdriven
och tappar för mycket, säger
P-G.
Men på transporten till SS5 fick
de ta beskedet att de kastar in handduken.
Det
slirar på allt nu. Jag kör
i femtio km och det slirar även i
framvagnen. Jag kommer aldrig ta mig i
mål på nästa sträckan,
säger P-G.
På SS4
1. Adielsson, 6.19,3
2. Ekström, +9,6
3. Jonasson, +11,7
4. P-G, 17,5
5. Thunström, +20,6
|
SS4:
Stärkesmark 1 (13,10 km) |
1. |
Mattias
Adielsson |
15.59,7 |
|
2. |
Mattias
Ekström |
16.20,9 |
+21,2
|
3. |
Thomas Thunström
|
16.32,5 |
+32,8
|
4. |
P-G
Andersson |
16.53,8 |
+54,1
|
5. |
Per Göthberg
|
17.02,9 |
+1:03,2
|
6. |
Mattis
Olsson |
17.11,2 |
+1:11,5
|
7. |
Stig Andervang
|
17.14,2 |
+1:14,5
|
8. |
Albert
Prinz von Thurn |
17.19,7 |
+1:20,0
|
9 |
Fredrik
Grahn |
17.21,0 |
+1:21,3
|
10. |
Anton
Eriksson |
17.22,9 |
+1:23,2
|
|
|
|
|
Rallyts
tidigare rapporter neröver
|
|
#
# #
|
SS3: Tredje
snabbaste tid - klättrar till fjärde
plats
Rallyts första sträcka i skogen
är nu avklarad i lätt snöfall.
P-G och Anders behövde inte
använda handbromsen så mycket
på de långa svepande sträckorna.
Var
lite för försiktig på
sträckan. Det är lite läskigt
att köra utan handbroms och i vissa
snäva svängar blir jag för
osäker på om jag ska få
runt bilen Men det går hjälpligt,
trots att vi slirar på bakdiffen
och vi tappar tid. Vi lovar att vi ska
göra vad vi kan för att plocka
så många SM-poäng som
möljigt, säger P-G.
P-G och Anders får tredje snabbast
tid och klättrar upp från tionde
till fjärde plats.
På SS3
1. Adielsson, 5.21,3
2. Thunström, +8,6
3. P-G, +9,4
4. Ekström, +11
5. Jonsson, , +14,2
|
SS3:
Brattby (8,55 km) |
1. |
Mattias
Adielsson |
9.40,4 |
|
2. |
Mattias
Ekström |
9.52,0 |
+11,6
|
3. |
Thomas Thunström
|
9.52,6 |
+12,2
|
4. |
P-G
Andersson |
10.17,0 |
+36,6
|
5. |
Per Göthberg
|
10.19,6 |
+39,2
|
6. |
Mattis
Olsson |
10.25,3 |
+44,9
|
7 |
Fredrik
Grahn |
10.25,6 |
+45,2
|
8. |
Albert
Prinz von Thurn |
10.27,0 |
+46,6
|
9. |
Stig Andervang
|
10.29,7 |
+49,3
|
10. |
Anton
Eriksson |
10.35,1 |
+54,7
|
|
|
|
|
Rallyts
tidigare rapporter neröver
|
|
#
# #
|
På väg
ut på sträckan
P-G och Anders är på
väg ut på rallyts första
sträcka.
Vi
har tyvärr inte kunnat laga bilen,
men det kommer kanske gå lite bättre
i skogen när jag sliipper använda
handbromsen. Den låste sig igår
och jag hann göra bort mig några
gånger innan jag kom på hur
jag skulle ta mig runt svängarna
utan att låsa alla hjulen. Vi har
tittat på lite gamla GrH-bilar för
att få lite tips på hur Blomqvist
gjorde, säger P-G med ett skratt.
|
|
#
# #
|
SS2: Tappade
rejält
P-G och Anders har fortsatt problem
med bakdiffen, vilket gör att handbromsen
låser alla fyra hjul. De fick försöka
köra här inne utan handbroms
och tappade lite extra tid när de
blev nervinkade.
Det
är kasst. Nu hängde sig gasen
så jag for rätt fram i ett
vägbyte och jag fick backa. Det blir
nog ingen höjdardag i morgon heller,
säger P-G frustrerat.
P-G och Anders fick trettonde tid, 23,2
sekunder bakom Mattias Ekström. Efter
två stäckor ligger de elva,
27,2 sekunder upp till ledande Adielsson.
Det är lite kaos på sträckan
där flera bilar har svårt vid
en järnväg. Flera får
stopp och flera tappar tid när de
hindras. Vi reserverar oss därför
lite med tiderna, ifall det blir nån
kompensation.
Det var allt för idag. I morgon drar
startar första av morgondagens åtta
sträckor klockan 08:36.
På SS2
1. Ekström, 2.10,4
2. Thunström, +2,2
3. Adielsson, +4,4
4. Prinz von Thurn, +7,5
5. Göthberg, +8,2
-
13. P-G +23,2
|
SS2:
Liljaskola 1 (2,28 km) |
1.
|
Mattias
Adielsson |
4.19,1 |
|
2. |
Mattias
Ekström |
4.19,7 |
+0,6
|
3. |
Thomas
Thunström |
4.22,7 |
+3,6
|
4. |
Albert Prinz
von Thurn |
4.33,7 |
+14,6
|
5. |
Fredrik
Grahn |
4.34,8 |
+15,7
|
6. |
Per Göthberg
|
4.36,2 |
+17,1
|
7. |
Mattis
Olsson |
4.39,7 |
+20,6
|
8. |
Anton Eriksson
|
4.43,4 |
+24,2
|
9. |
Stig
Andervang |
4.44,3 |
+25,2
|
9. |
Charles
Andersson |
4.45,5 |
+26,4
|
10. |
P-G
Andersson |
4.46,3 |
+27,2
|
|
|
|
|
|
#
# #
|
Problemet inte
löst
Tyvärr har man inte hunnit lösa
problemet med bilen inför andra vändan
på sträckan.
Handbromsen
fungerar inte, men jag får försöka
köra så gott det går,
säger P-G innan start på sträckan.
Sträckan är kort och det är
bara att försöka tappa så
lite tid som möjligt.
|
|
Rallyts
tidigare rapporter neröver
|
|
#
# #
|
SS1: Diffarna
spökar - sjua på sträckan
Rally Vännäs är igång
och P-G och Anders är i mål
på dagens första sträcka
2,8 km långa sträcka. Sträckan
körs inne på ett industriområde
med många vinklar och vrår.
Ett ställe där det är lättare
att tappa tid, än att plocka sekunder.
Vi
dras med ett problem med bakvagnen som
vi försöker lösa, men inte
riktigt hittat rätt i än. Det
är bakdiffen som spökar. När
jag drar i handbromsen låser sig
alla fyra hjul och eftersom det här
är en sträcka med mycket svängar
tappar vi mycket tid, förklarar P-G.
Mekanikerna jobbar för fullt för
att lösa problemet.
Mattias Adielsson var snabbast, 2,8 före
Jörgen Jonasson och 4,3 före
Mattias Olsson.
Den här sträckan kommer nu köras
en vända till med start klockan 20:39.
|
SS1:
Liljaskola 1 (2,28 km) |
1. |
Mattias
Adielsson |
2.04,3 |
+2,2
|
2. |
Jörgen
Jonasson |
2.06,5 |
+2,8
|
3. |
Mattias
Olsson |
2.08,6 |
+4,3
|
4. |
Mattias
Ekström |
2.09,3 |
+5,0
|
5. |
Thomas Thunström
|
2.09,8 |
+5,5
|
6. |
Stig Andervang
|
2.12,5 |
+8,2
|
7. |
P-G Andersson
|
2.12,7 |
+8,4
|
7. |
Mattis Olsson |
2.12,7 |
+8,4
|
7. |
Christoffer
Haglund |
2.18,6 |
+14,3
|
9. |
Anton Eriksson
|
2.12,8 |
+8,5
|
10. |
Fredrik
Grahn |
2.13,7 |
+9,4
|
|
|
|
|
|
#
# #
|
Fina
vintervägar på reken: Kommer
bli ett otroligt snabbt rally
P-G och Anders har varit ute och rekognosrat
sträckorna innför Rally Vännäs.
Det är riktigt fina vintervägar
och kommer bli ett otroligt snabbt rally.
Det är mycket snö, raksträckor
och snabba svängar, säger P-G.
Klockan 19:10 startar första sträckan.
Sträckan Liljaskolan körs
inne på ett industriomgårde
med mycket vinklar och vrår, säger
P-G.
Sträckan kommer köras två
gånger och vi kommer rapportera här
på sidan som vanligt.
|
|
|
|